Κοντά από... μακρυά! - Far and close

Από την Αυστραλία και την ευρύτερη Ν/Α Ασία μέχρι την Ελλάδα, μια δημοσιογραφική και προσωπική ματιά στο κοινό μας γίγνεσθαι - From Australia end greater S/E Asia, a professional journalist and personal view.

Πέμπτη 7 Αυγούστου 2008

Near miss και Ελλάδα



Το προηγούμενο post (link) που αναρτήθηκε στο "info-λογιο" αφορούσε μια παραλίγο σύγκρουση αεροσκαφών, περίπτωση γνωστή διεθνώς με την έκφραση "near miss".

Η πληροφόρηση ήταν συγκεκριμένη, η πηγή σοβαρή, οπότε ασχολήθηκα. Έκανα λίγο ρεπορτάζ για να ...ξεσκουριάσω αλλά κυρίως επειδή το ζήτημα είναι σοβαρό, αφορά την ασφάλεια των πτήσεων.

Σύμφωνα με τα πρότυπα της Αμερικανικής FAA: Federal Aviation Administration (link) near miss θεωρείτε η προσέγγιση δύο αεροσκαφών σε απόσταση μερικών εκατοντάδων μέτρων, όταν η ελάχιστη απόσταση σύμφωνα με τους εκεί ισχύοντες κανόνες ασφαλούς πτήσης έχει ορισθεί στα δύο μίλια.

Μάλιστα η NASA έχει ειδικό πρόγραμμα αναφοράς και καταγραφής τέτοιων επικίνδυνων περιπτώσεων, το ASRS : Aviation Safety Reporting System (link)

Τα στοιχεία αξιοποιούνται από τις εμπλεκόμενες Ομοσπονδιακές Υπηρεσίες που ασχολούνται όχι μόνο με την ασφάλεια των πτήσεων αλλά και με την πρόληψη, αποτροπή, διόρθωση και θεραπεία των απειλών που εντοπίζονται.

Στην Ευρώπη η αντιμετώπιση των near miss ως πληροφορία για την οποία είναι αναγκαίο να εντοπιστεί η αιτία (όργανα) ή ο υπεύθυνος (ανθρώπινο λάθος) είναι συγκριτικά υποβαθμισμένη.
Άν πρόκειται για αστοχία οργάνων αυτά θέλουν διόρθωση και βελτίωση. Άν πρόκειται για ανθρώπινο λάθος, είτε πιλότου είτε του ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας, τότε πρέπει να του γίνει έλεγχος και να ληφθούν μέτρα.

Στην Ελλάδα έχουμε αρκετά περιστατικά near miss κυρίως κατά την καλοκαιρινή περίοδο όπου τα Ελληνικά αεροδρόμια κατακλύζονται από πτήσεις από κάθε γωνιά του πλανήτη.

Στην περίπτωση που ανέφερα στο προηγούμενο post ο πιλότος που βρισκόταν σε διαδικασία προσγείωσης με τις ρόδες κατεβασμένες και σε απόσταση ενός-δύο χιλιομέτρων από τον αεροδιάδρομο, έχοντας στα χέρια του 100δες ψυχές, αναγκάστηκε να συμπεριφερθεί στο αεροσκάφος σαν να ήταν...μαχητικό : Έδωσε πλήρη ώση και άνοδο, στρίβοντας ταυτόχρονα το βαρύ αεροσκάφος 180 μοίρες αριστερά. Οι εκατοντάδες λουόμενοι (πρόκειται για σχετικά μεγάλο νησί) έβλεπαν πάνω από τα κεφάλια τους το θηρίο να βρυχάται και να προσπαθεί να ανακτήσει ύψος και ορμή, για να επιστρέψει στην εγκεκριμένη πορεία προσέγγισης από την αρχή. Δεν θέλω να φαντάζομαι τον κυβερνήτη πώς θα είχε πέσει πάνω στα πηδάλια έντρομος.

Η σύγκρουση αποφεύχθηκε, συμπεράσματα όμως, χρήσιμα για τις ασχολούμενες με την ασφάλεια των πτήσεων υπηρεσίες δεν προέκυψαν. (Υ.Π.Α; Α, καλά...)

Απο την ίδια πηγή έμαθα πως ενημερώθηκαν για το περιστατικό δύο δημοσιογράφοι τηλεοπτικών Μέσων και μάλιστα άμεσα ενδιαφερόμενοι αφού εκτελούσαν βάρδια στο τμήμα ειδήσεων.

Η ...γαργάρα, αποδίδεται στη ραστώνη του Αυγούστου και την ενδόμυχη επιθυμία των συναδέλφων να μην προκαλέσουν πλήγμα στον τουρισμό για ...ασήμαντον αφορμή. Φυσικά αποκλείω το ενδεχόμενο να μην κατάλαβαν.
(Επίσης φυσικά, άν είχαμε εξασφαλίσει και κανα βιντεάκι από τους επιβάτες το θέμα ξαφνικά θα αποκτούσε υπόσταση, ε;)